Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیست و هفتمین دوره طرح ولایت دانشجویی با حضور مسئولین کشوری و شخصیت های حوزوی و دانشگاهی در مشهد مقدس در حال برگزاری است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، همزمان با برگزاری بیست و هفتمین دوره طرح ولایت دانشجویی مسئولین و شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی از جمله عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان، علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای انقلاب فرهنگی  و فواد ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران با حضور در جمع دانشجویان شرکت کننده در این دوره به ایراد سخنرانی پرداختند که در ادامه بخش‌هایی از این سخنرانی‌ها را که از طریق کانال‌های اطلاع رسانی طرح ولایت دانشجویی منتشر شده اند، می‌خوانید:

حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره طرح ولایت دانشجویی گفت: توپخانه‌های رسانه‌ای دشمن اصل زاویه نگاه دانشجویان به وضع موجود، گذشته و آینده را مورد هدف قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود اگر صورت مسئله نادرست طرح شود پاسخ به آن پرسش هم نادرست خواهد بود.

وی خطاب به دانشجویان بیان کرد: انقلاب اسلامی مروارید بزرگ و درخشانی است که در دستان شماست، چون نه در طول تاریخ ایران و نه در هیچ کشور دیگری چنین انقلابی با این عظمت، مردمی و با اهداف درست که با پیروزی از موانع مختلف عبور کرده باشد اتفاق نیفتاده است؛ البته ما باید دلسوزانه و ناصحانه خرابی‌های سیستم را پیدا کنیم و با یک مدیریت علمی، و اهداف شفاف ایدئولوژیک، اعتقادی و انقلابی آن‌ها را علاج کنیم.

رحیم پور با طرح این سوال که آیا ما انقلاب هستیم یا نظام افزود: انقلاب و نظام هر کدام اقتضائات، مفهوم و کارکرد خود را دارند. به گونه‌ای که کار انقلاب ساختارشکنی و کار نظام حفظ و تقویت ساختار‌ها است. منافع انقلاب این است که موج نآرام است، تسلیم وضع موجود نمی‌شود، در برابر موانع تمکین نمی‌کند، محافظه کار نمی‌شود، خط شکن است، در برابر موانع متوقف نمی‌شود و اگر نتواند از موانع عبور کند آن‌ها را خورد می‌کند، ترسو نیست و اجازه نمی‌دهد تاریخ عقب گرد کند تا ما به دوران پیشا انقلاب و همان سبک‌های زندگی، فرهنگ، ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها برگردیم.

وی با بیان اینکه تمدن درست تمدنی است که برای شرف، شکم و شعور انسان‌ها فکر کند، اضافه کرد: ما باید نظام شکل بدهیم؛ اما نه نظام پشت به انقلاب در واقع ما نباید دنبال نظام برای نظام و انقلاب برای انقلاب باشیم؛ بلکه انقلاب باید برای تشکیل نظام و نظام در راستای تحقق اهداف انقلاب باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فاصله‌ای که بین شعار‌ها و واقعیت‌ها وجود دارد فرق بین انقلابی و غیرانقلابی را تعیین می‌کند. اما سوال این است که آیا این فاصله طی شدنی است یا نه؟ یک عده‌ای می‌گویند نه، چون تا کنون همه مشکلات حل نشده اند پس از این به بعد هم نمی‌توانیم و فقط ارباب‌ها می‌توانند؛ اما یک دیدگاه هم وجود دارد که می‌گوید بین شعار‌ها و واقعیت‌ها فاصله وجود دارد، ولی این فاصله طی شدنی است.

همچنین فواد ایزادی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: بعد از جنگ جهانی دوم یک نظم جهانی به وجود آمد و بر اساس آن دنیا به دو قطب شوروی و آمریکا تقسیم شده بود و هر دو قطب هم با هم رقابت داشتند؛ اما این رقابت در حدود سال ۱۹۹۰ با فروپاشی شوروی پایان یافت. با این وجود کارشناسان آمریکایی خوشحال بودند که در این تقابل آمریکا به پیروزی رسیده است.

وی افزود: فرانسیس فوکویاما از نظریه پردازان آمریکایی در کتاب خود با عنوان پایان تاریخ تصریح کرده است که در تقابل بین تفکر کمونیستی و سرمایه داری، تفکر سرمایه داری پیروز شده و این سیستم حکومتی و اقتصادی دیگر هیچ رقیبی پیش روی نخواهد داشت؛ اما اگر بخواهیم یک نفر را نام ببریم که در مقابل پروژه جهانی سازی و هژمونی آمریکا ایستاد سردار سلیمانی بود به گونه‌ای که او اجازه نداد هژمونی آمریکا با ایده‌هایی که داشتند ایجاد شود و البته اولین فردی که در مقابل این پروژه ایستاده فرمانده شهید سلیمانی بوده است.

ایزدی به نشست وندی شرمن از اعضای پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا با سناتور‌های این کشور در کنگره اشاره کرد و گفت: در این نشست سناتور‌ها در مورد ایران با خانم شرمن بحث می‌کردند و در جریان این بحث‌ها بالاخره شرمن خسته شد و خطاب به سناتور‌ها گفت ایرانی‌ها یک مقاومت دارند و اینطور نیست که هر چیزی را که ما به آن‌ها بگوییم گوش کنند و این موضوع کمی نیست و این نشان می‌دهد که ما پرچمدار فرهنگ مقاومت بوده ایم.

وی با بیان اینکه فرهنگ مقاومت ما نشات گرفته از عاشورا و محرم است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی تنها حکومتی است که در طول تاریخ با وجود اینکه از سوی شوروی و آمریکا تحت فشار بوده و به تنهایی در مقابل این کشور‌ها مقاومت می‌کرده، اما خاک از دست نداده است.

استاد دانشگاه تهران گفت: برادران و پدران ما به خاطر اسلام و ذیل پرچم امام حسین به جبهه می‌رفتند و این پرچم امام حسین (ع) بود که هم موصل را آزاد کرد و هم اجازه نداد ایران خاک از دست بدهد.

حجت الاسلام راجی از اساتید دوره دانشجویی طرح ولایت خواهران نیز گفت: شهید محمد امین کریمیان متولد سال ۷۳ به عنوان یک دانشجوی نخبه که مسلط به زبان انگلیسی و عربی بوده و بورسیه دانشگاه‌های آلمان را داشته با رها کردن فرصت‌هایی که در اختیارش بوده به سوریه رفته و به شهادت رسیده است او در وصیت نامه اش نوشته: من از این دنیا با همه زیبایی اش می‌روم و همه آرزوهایم را رها می‌کنم؛ اما به خداوندی خدا و به ولایت و حقانیت علی بن ابی طالب یقه تان را می‌گیرم اگر امام خامنه‌ای را تنها بگذارید. اگر از سر‌های ما کوه درست کنند هرگز نخواهیم گذاشت روزی نسل‌های بعدی در کتاب تاریخ شان بخوانند امام خامنه‌ای مثل جدش حسین (ع) تنها ماند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در بعضی از جلسات اشاره‌ای به بیانیه عظیم گام دوم انقلاب می‌کردند، اما تاکنون ندیده ام که در مورد یک حکم جهادی مانند جهاد تببین اینقدر پیاپی و پشت سر هم تاکید کنند. امروز سخنرانی‌هایی رهبری بیش از گذشته رنگ و بوی تبیینی گرفته به گونه‌ای که می‌توان گفت رهبری خودشان شمشیر به دست گرفته اند و در خط مقدم دارند شمشیر می‌زنند.

راجی با بیان اینکه به گفته رهبر معظم انقلاب اخلاص شهید سلیمانی دل‌های مردم را به سمت او نزدیک کرد، گفت: اگر می‌خواهیم در جهاد تبیین نقش آفرینی کنیم در قدم اول این کار را باید برای خدا انجام بدهیم و نه برای خوش آمد دیگران.

وی تصریح کرد: بنده در میان خاطراتی که از علما، شهدا و بزرگان کم کسی را دیده ام که در خوش اخلاقی مانند شهید سلیمانی باشد. با این اوصاف با بداخلاقی جهاد تبیین جلو نمی‌رود و نهایتا ما در خوش بینانه‌ترین حالت می‌توانیم طرف مقابل خود را ساکت کنیم و این در حالی است که هدف و اصل اساسی جهاد تبیین اغناء است نه اینکه بخواهیم دیگران را ساکت کنیم.

مدرس دوره طرح ولایت دانشجویی با بیان اینکه بدنه عدالت خواهی با تشخیص درست گفت ریشه مشکلات کشت و صنعت هفت تپه در خصوصی سازی نادرست بوده و در مقابل این خصوصی سازی‌های بی ضابطه ایستاد، گفت: بدنه عدالت خواهی در رابطه با خصوصی سازی درد و درمان را به درستی تشخیص داد و گفت رهبر معظم انقلاب اصل ۴۴ قانون اساسی را برای این دادند که جلوی این مدل خصوصی سازی‌ها گرفته شود، اما در ۸ سال هر طور که دلشان خواست و با رانت خصوصی سازی کردند و ما امروز باید جلوی این مدل خصوصی سازی‌ها را بگیریم.

راجی خطاب به دانشجویان بیان کرد: آنچه در عدالتخواهی مهم است سواد است با این وجود همانطور که شما شجاعت دارید اگر سواد هم داشته باشید می‌توانید تمام جریانات را بسنجید و موضع درست بگیرید. با این اوصاف هر کس به شما گفت مطالبه گری را کنار بگذارید این شخص از جهاد تبیین هیچ چیز متوجه نشده است، چون در جهاد تبیین حتما مطالبه گری و عدالتخواهی وجود دارد.

حجت الاسلام مهدی ارفع مدرس دوره طرح ولایت دانشجویی نیز گفت: حکومت امام علی (ع) در یک فضای عجیبی شکل گرفت به گونه‌ای که در آن دوران مردم خودشان از حکومت‌های دیگر ظله شدند و ریختند در خانه امیرالمومنین (ع) و التماس کردند که حکومت را بپذیرد و این در حالی بود که امام تا آن لحظه نه شمشیری زده بود و نه تبلیغاتی انجام داده بود.

وی افزود: وقتب امام علی (ع) به اصرار مردم برای پذیرفتن حکومت روبرو شد خطاب به آن‌ها فرودند: بروید و با هر کسی که بیعت کنید قسم می‌خورم از همه شما بیشتر مطیع او باشم. من مشاور و وزیر باشم از اینکه رهبر باشم بهتر است. اما مردم قبول نکردند.

ارفع بیان کرد: حکومت‌های پیش از امام علی (ع) مخصوصا حکومت عثمان پدری از مردم درآورده بودند که مردم نه به خاطر خدا بلکه به خاطر شکم و شهوت و رانت‌هایی که وجود داشت عثمان را کشتند. با این اوصاف امام علی (ع) یک خرابه را که از نظر سیاسی، فرهنگی و اقتصادی افتضاح و نابود بود تحویل گرفت؛ اما از همان لحظه که به حکومت رسید گفت برویم و با معاویه بجنگیم که ابن عباس مشاور امام هر چه ضجه زد و گفت جنگ با معاویه اولویت ندارد و حکومت متزلزل است، ولی امام تاکید کرد اگر آب دستتان است زمین بگذارید باید با معاویه بجنگیم.

وی با بیان اینکه امام علی (ع) علی رغم نامه‌های معاویه و فشار عدالتخواهان برای معرفی قاتلان خلیفه سوم نه تنها نام قاتلان را اعلام نکرد بلکه آن‌ها را هم محاکمه نکرد، افزود: امام علی (ع) خطاب به عدالتخواهان فرمودند معاویه هیچ وقت عدالتخواه نبوده و اگر امروز می‌گوید قاتلان عثمان باید معرفی و محاکمه شوند کاسه‌ای زیر نیم کاسه است. امام علی (ع) فقط یک بار در مسجد فرمودند کسانی که در قتل عثمان نقش داشته اند بلند شوند ۱۲ هزار نفر بلند شدند با این وجود امام به عدالتخواهان گفتند می‌خواهید این جمعیت را در مقابل حکومتی که هنوز تثبیت نشده، بگذارید.

ارفع با اشاره به اینکه عدالت فرع بر حکومت اسلامی و ولایت است و عدالت خواهان زمان حکومت امام علی (ع) که خواهان معرفی قاتلان عثمان بودند این را نمی‌فهمیدند تصریح کرد: جایی که یک مصداق و پرونده عدالت بتواند ضربه‌ای به نظام اسلامی بزند آن پرونده باید تعطیل شود، اما عدالتخواهان زمان امام علی می‌گفتند ما حکومت را برای عدالت می‌خواستیم.

کیخا، جانشین سازمان بسیج دانشجویی نیز گفت: استمرار حکومت، ولی فقیه استمرار حکومت انبیاءست. با این وجود پیامبران مبعوث شدند تا انسان را به مقام خلیفه اللهی برسانند و این مقام زمانی به دست می‌آید که انسان اهل تفکر باشد.

وی با با بیان اینکه استعمار نو اجازه نمی‌دهد ما سوال بپرسیم، ولی استعمار فرانو، استعماری است که قبل از آن که ما سوالی بپرسیم به ما پاسخ می‌دهد، افزود: انقلاب اسلامی آمده تا ما را برای ظهور و آن اتفاق بزرگ مهیا کند تا یک اجتماع توحیدی شکل بگیرد و اگر جامعه‌ای توحیدی شود مردم آن جامعه در مبارزه و جهاد از هم سبقت می‌گیرند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دوره طرح ولایت عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هژمونی آمریکا بسیج دانشجویی دوره طرح ولایت دانشجویی خصوصی سازی ها گونه ای جهاد تبیین امام علی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۰۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرحی برای رسانه‌های فردای ایران

سطح نازل آزادی رسانه و ضعف فاحش اقتصاد رسانه بارقه‌های امید رسیدن به گشایشی در نظام رسانه‌ای را کمرنگ‌تر از همیشه کرده است. اوضاع وخیم اقتصادی و بن‌بست سیاسی هم بر نظام رسانه‌ای سایه انداخته است. فعلاً نشانه‌ای از بهبود در افق پیدا نیست.

ولی اگر مقیاس تاریخ را وسیع‌تر از چند دهه در نظر بگیریم، شاید بتوانیم مشاهده کنیم که جامعه ایران ایستا نبوده و به هر طریقی با تکاپوها و جنب‌وجوش‌هایی که دارد راهش را پیدا کرده است.ایران در یک پیچ تاریخی قرار گرفته و دگرگونی‌های بنیادینی که چند سال است نشانه‌هایش را می‌بینیم آغاز شده است. ما برای نظام رسانه‌ایِ فرداهای روشن‌تر ایران نیاز به طرحی و چارچوبی استوار و رسا و دقیق با اتکا به تجربیات گذشته داریم. هنگامی که یک جامعه به وقت نوزایی می‌رسد، نیازمند بدیلی است که بایدآماده کرده باشد تا بتواند در زمان نوزایی از آن بهره بگیرد، وگرنه در زمانه‌ای که ایده‌های سابق برافکنده می‌شوند و خلأ ایده پیش می‌آید، ایده‌های کژ و نامطلوب و بدخواهانه می‌تواند به‌راحتی خلأ را پر کند. از سوی دیگر، اگر بدیلی نداشته باشیم، دائماً وسواس‌گونه و منفعلانه تصور می‌کنیم سیاهی تا ابد ماندگار است، اما اگر از قبل به بدیل‌ها و جایگزین‌های احتمالی فکر کرده باشیم، به‌سوی آن گام برمی‌داریم هرچند آهسته و با موانع و رنج‌های بسیار.

باری، سؤال اصلی اینجاست: نظام رسانه‌ای آینده ایران باید چطور باشد و بر چه پایه‌هایی استوار باشد؟ شاید آزادی اولین مؤلفه اساسی آن باشد: آزادی از سانسور، آزادی از هرگونه ایدئولوژی و آزادی از هر نوع فشار اجتماعی از سوی گروه‌های صاحب قدرت و نفوذ. بخش مهمی از روزنامه‌نگاری مربوط است به دیده‌بانی قدرت و نظارت بر عملکرد صاحبان قدرت. قدرت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی واجد عناصری فسادپرور است که روزنامه‌نگاری مراقب و منعکس‌کننده این فسادهاست. طبیعی است که قدرتمندان در هر سطح و هر نوع بخواهند جلوی این دیده‌بانی را بگیرند. پس رسانه‌ها باید در برابر صدمات احتمالی از جانب قدرتمندان حفاظت شوند و مصون باشند. اولین مؤلفۀنظام رسانه‌ای آینده ایران می‌تواند ایجاد سازوکاری حقوقی و قضایی و حرفه‌ای برای برقراری آزادی رسانه‌ها باشد.

دومین مؤلفۀ نظام رسانه‌ای مطلوب در ایران می‌تواند قطع انحصار از رسانه‌های سنتی و نوین باشد. در کنار رادیو و تلویزیون عمومی ــ که همان هم تماماً نمی‌باید منحصر به تبلیغات سیاسی حکومت باشد و باید آرای بخش‌های مختلف جامعه را با همه کثرتی که در آن است بازتاب دهد ــ لازم است که ده‌ها و صدها شبکه تلویزیونی و رادیویی خصوصی وجود داشته باشند تا اقشار و گروه‌های مختلف با عقاید گوناگون و آرمان‌هایی متکثر بتوانند محتوای دلخواه را تولید و با فرم دلپسند خود منتشر کنند. به همین ترتیب، تعداد متنوعی از شرکت‌ها و اوپراتورهای خصوصی اینترنتی باید بتوانند در حلقه‌های مختلفِ زنجیره کسب‌وکارِ دسترسی به اینترنت نقش داشته باشند.

برداشتن فیلترینگ اینترنت از همان جنس آزادی رسانه است، اما برای تأکید بیشتر و جبران تجربه‌های تلخی که داشته‌ایم، می‌توان فصلی از طرح پیشنهادی نظام رسانه‌ای مطلوب برای آینده ایران را جداگانه به آن اختصاص داد. شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی نباید فیلتر باشند، مگر در مواردی بسیار استثنایی در حوزه خلافکاری و جرائم نه اخبار و عقاید. فیلترینگ سمی است که به‌تدریج به پیکر نظام رسانه‌ای ایران تزریق شده است و در ایران فردا باید از این جسم خسته و فرسوده سم‌زدایی کرد.

برای رسیدن به این شرایط در رسانه‌های ایران نیازمند یک پیش‌شرط اساسی هستیم: کمترین میزان دخالت حکومت در امور رسانه‌ها، از مالکیت و مدیریت رسانه‌ها تا مجوزدهی و نظارت و حمایت از رسانه‌ها. اینکه می‌گوییم حکومت در نظارت بر رسانه‌ها دخالت نداشته باشد، به این معنی نیست که هیچ نظارتی مطلقاً وجود نداشته نباشد، بلکه بدان معناست که حکومت ناظر و عامل نظارت نباشد تا این امکان برایش مهیا نباشد که جلوی رسانه‌هایمنتقد و حتی مخالفش را بگیرد. نهادهای صنفی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاری مستقل می‌توانند بر عملکرد حرفه‌ای رسانه‌ها نظارت داشته باشند و دادگاه‌های مستقل و عاری از جانبداری وچارچوب قضایی مخصوص رسانه‌ها می‌توانند درباره تخلفات احتمالی قضاوت کنند. این وضعیت نیازمند قانون‌گذاری و سازوکار حقوقی خاصی است که در آن از صدور مجوز پیش از انتشار برای مطبوعات و وب‌سایت‌ها خبری نیست و با سهولت بهشبکه‌های تلویزیونی و خبرگزاری‌ها امکان تأسیس می‌دهد.

در طرح پیشنهادی برای رسانه‌های فردای ایران، حکومت اگر می‌خواهد به رسانه‌ها کمک کند، به‌جای دادن یارانه‌های مستقیم و بازیگری در عرصه رسانه‌ها، می‌تواند به توسعه امور زیرساختی رسانه‌ها نظیر چاپخانه و اینترنت و استودیو و شهرک‌های فناورانه رسانه‌ای بپردازد، تازه آن‌هم به‌صورتی غیرمستقیم. همچنین همه رسانه‌ها با انواع عقاید و نظرات انتقادی نیز باید بتوانند از این زیرساخت‌ها استفاده کنند و زیرساخت‌ها نباید متعلق باشد به وفاداران به گروه سیاسی خاصی یا معتقدان به عقیده بخصوصی.

بازپیکربندی نظام رسانه‌ای نیز از دیگر مسایلی است که می‌تواندر طراحی نظام رسانه‌ای آینده به آن توجه کرد. سیاست‌های سانسور و فیلترینگ و همچنین ایجاد اعوجاج و منحرف‌کردن نقش‌های نهادهای مدنی باعث شده است که رسانه‌های مختلف در ایران نقش‌هایی را بر عهده بگیرند که نه وظیفه آن‌هاست و نه از عهده انجامش برمی‌آیند. برای مثال، در برهه‌ای از تاریخ نیم‌قرن اخیر ایران، از مطبوعات به‌جای احزاب استفاده شده است یاهم‌اکنون از شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع‌رسانی در حد رسانه‌های حرفه‌ای بهره گرفته می‌شود. رسانه‌های مختلف بایددوباره نقش‌های طبیعی و معمولی خود را بر عهده بگیرند و نقش‌های تحمیلی را به نهادهای مربوط به آن‌ها واگذار کنند.

در چنین شرایط و زمینه‌ای که تصویر شد، رسانه‌ها به‌تدریج خواهند توانست قدرتمند شوند و روزنامه‌نگاران تشکل‌های صنفی و مدنی خود را شکل دهند و کسب‌وکار رسانه‌ای رونق بگیرد. دیگر لازم نیست حکومت به رسانه‌ها کمک مالی کند و همین که آزادی آن‌ها را با نظام‌های قضایی و حقوقی خاصی پاس بدارد کافی است. رسانه‌ها نیز نباید آزادی رسانه و بیان را از حکومت گدایی کنند، بلکه به قدرت اجتماعی خود آن را به‌دست می‌آورند. باقدرت‌گرفتن نهادهای صنفی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاری، اگر حکومت نخواهد آزادی رسانه را پاس بدارد باز هم ناگزیر است که به آزادی احترام بگذارد. از سوی دیگر، در چنان وضعیتی رسانه‌ها خودشان خواهند دانست چطور باید رقابت کنند و روزنامه‌نگاری چه اصولی دارد و در بازار رسانه‌ها چگونه باید مخاطبان را جذب کرد. بنابراین نیازی نخواهد بود که حکومت در نقش مرشد و استاد و معلم رسانه‌ها ظاهر شود. آن نظام رسانه‌ای که درست شکل گرفته باشد و ارکانش صحیح باشد، می‌تواند به‌کمک روزنامه‌نگارانش تشخیص دهد چقدر به عامه‌پسندی بگراید و چه اندازه نخبه‌گرا باشد، کجا وارد شود و تا حد جلو رود.

وقتی نظام رسانه‌ای از وضعیت همواره استثنایی خارج شد و به وضعیتی طبیعی دست یافت، آن‌گاه تازه در چنان فضای نرمال و در چنین نظام رسانه‌ای هنجارینی، رسانه‌های ما به آفت‌هایی برخواهند خورد که رسانه‌های همه کشورهای عادی جهان با آن روبه‌رو شده بوده‌اند، مسایلی از جمله ضربه‌خوردن از شبکه‌های اجتماعی و شرکتی‌شدن رسانه‌ها و اثرپذیری از فناوری. برای این مشکلات نیز راه‌حل‌هایی هست که می‌توان همچون سایر کشورها به کار بست.

در آینده ایران، وقتی که خورشید بتابد و سپیده رخ بنماید، ما نمی‌توانیم با نظام رسانه‌ای کهنه کار کنیم و نیازمند نظم رسانه‌ای تازه و بدیل هستیم. از حالا که در قعر چاه مشکلات و مصائب گیر افتاده‌ایم باید به فکر فردا باشیم. علاوه بر مؤلفه‌هایی که ذکر شد، حتماً ضروریات و پیش‌شرط‌های دیگری نیز هست که تا رسیدن به روزهای خوش رسانه‌ای باید ارائه شوند و درباره‌شان بحث شود.اینکه ما در شرایط فعلی از نظام رسانه‌ای جایگزین صحبت کنیم، حاصل خوش‌خیالی یا ساده‌دلی یا زیستن در رؤیاهای واهی یا امیدواری به هر قیمتی نیست. وقتی ما بدیل داشته باشیم و درباره‌اش صحبت کنیم، از هم‌اکنون به زایاندن نظم جدید و دگرگونی کمک کرده‌ایم. رسیدن به نظام رسانه‌ای بدیل یکی از مراحل مهم و مؤثر تحول و گذاری است که با همه گرفتاری‌ها و مصیبت‌های کنونی، در چشم‌انداز این کشور می‌توان دید.

*روزنامه‌نگار

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900950

دیگر خبرها

  • مدیران موفق استان بوشهر در اجرای قوانین تشویق شوند
  • چهار دستورکار ضروری دولت برای تحقق مشارکت مردم در جهش تولید
  • توهین دو وزیر به خرد بدنه دارویی نظام‌سلامت
  • زلفی گل: انتخاب استادان نمونه در راستای تحقق مرجعیت علمی است
  • شورا‌های اسلامی می‌توانند بسترساز تحقق شعار سال باشند
  • شست و شوی مغزی کودکان روسیه و مهیا کردن آنها برای جنگ/آموزش و پرورش در خدمت اهداف حکومت
  • بهترین روش تمیز کردن شوره و رسوب کولر
  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • طرحی برای رسانه‌های فردای ایران